„Piranesi-Arhitecturi și fantasme” » Expoziție temporară spectaculoasă la MNAR!

„Piranesi. Arhitecturi și fantasme”
„Piranesi. Arhitecturi și fantasme”

„Piranesi-Arhitecturi și fantasme”. Expoziție temporară la Muzeul Național de Artă al României: 300 de ani de la nașterea lui Giovanni Battista Piranesi.

Expoziția „Piranesi – Arhitecturi și fantasme” e deschisă începând de sâmbătă, 5 decembrie 2020, până în martie 2021.

  • Corp Auditorium, Intrarea Știrbei Vodă nr. 1-3
  • Program: miercuri – duminică, 11 – 17
  • Bilet: 12 lei/persoană

Dedicată marelui erudit Giovanni Piranesi – excepțional personaj al secolului XVIII – expoziția aniversează cei 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR.

„Piranesi-Arhitecturi și fantasme” » 39 de gravuri

În expoziția „Piranesi-Arhitecturi și fantasme” este prezentată o selecție de 39 de gravuri de Piranesi, grupate în trei serii: Grotteschi, Carceri d’invenzione și Vedute di Roma. Stampele piranesiene sunt însoțite și contextualizate de un grupaj de 13 desene și gravuri, realizate de artiști europeni activi în secolul al XVIII-lea, precum Gaspar van Wittel, Giandomenico Tiepolo, Antonio Canaletto, Hubert Robert, Edmé Bouchardon și Francisco de Goya. Toate cele 52 de opere grafice provin din patrimoniul MNAR.

Giovanni Battista Piranesi a fost unul dintre cei mai iluștri gravori din toate timpurile, scenograf, arhitect, restaurator, decorator, colecționar, anticar, comerciant, arheolog și cărturar.

Activitatea sa formidabilă a sfârșit prin a însuma – alături de lucrări de erudiție arheologică, texte polemice, amenajări interioare și obiecte decorative – mai bine de o mie de plăci incizate într-o tehnică de multe ori novatoare, imprimate vreme de două secole într-un număr imens de exemplare.

„Piranesi-Arhitecturi și fantasme” » 4 decenii la Roma

Născut și format la Veneția, sub influența unor mari maeștri precum Giambattista Tiepolo și Antonio Canaletto, Piranesi și-a petrecut aproape două treimi din viață la Roma, unde asimilează, în domeniul vedutei, inovațiile pictorului Giovanni Paolo Pannini și ale gravorului Giuseppe Vasi. În cele aproape patru decenii petrecute la Roma, Piranesi s-a instalat gradual într-o rețea de relații profesional-umane și într-un spațiu al circuitului cultural pe care le-a modelat pe parcurs, prin intermediul imaginii imprimate și al textelor de erudiție sau polemice.

„Piranesi-Arhitecturi și fantasme” – Evoluția arheologiei

129725243 3659950620732555 7064473306432292270 o

Personalitatea și activitatea lui Piranesi au avut un impact considerabil și formativ asupra epocii sale. Opera lui a modelat imaginarul european, încă mult după moarte, fixând o anumită imagine a Romei: magnifică și strivitoare în starea fragmentară a patrimoniului antic, pitorească și profund umană în dimensiunea ei modernă.

Totodată, opera sa, în mod constant fundamentată pe erudiție, a contribuit masiv la evoluția arheologiei, la instaurarea stilului neoclasic, dar și la eclectismul specific artei oficiale din epoca Primului Imperiu francez.

Citește și » Muzeul Național de Artă al României: „Poveștile crucii » Sculptură miniaturală de tradiție bizantină”

Muzeul Național de Artă al României: „Poveștile crucii » Sculptură miniaturală de tradiție bizantină”

Muzeul Național de Artă al României: „Poveștile crucii » Sculptură miniaturală de tradiție bizantină”

„De la anatomia artistică la opera finită”

„De la anatomia artistică la opera finită” » Marea expoziție anuală, la Palatul Suțu