Reconstrucția tridimensională a capului voievodului Mihai Viteazul poate fi vizitată începând de azi într-o expoziție de la Palatul Suțu – Muzeul Municipiului București.
Vizitatorii pot vedea chipul, reconstituit cu cea mai mare acurateţe prin utilizarea datelor ştiinţifice şi tehnice de ultimă generaţie, începând din 2017 într-o expoziție temporară: „Fizionomii unificatoare «Toți în unu». Povestea unui proiect de țară”.
Apoi, în 2019, a fost expus într-o expoziție tematică – „Restaurare bunuri culturale mobile pe suport papetar” – alături de un document rar, realizat pe pergament, datat 1593 – 1594, din Colecţia de documente a MMB.
De astăzi însă, chipul lui Mihai Viteazul se integrează în această expoziție permanentă, „Timpul Orașului” București, este mult mai vizibil, iar toate informațiile despre procedura și etapele reconstituirii pot fi aflate într-o prezentare mult mai potrivită contextului istoric și muzeal oferit de noua expunere.
Proiectul reconstrucției faciale este un vis mai vechi al dr. Adrian Majuru, directorul MMB, care l-a încredințat unui tânăr sculptor, Radu Tudor Panait, ce avea 33 de ani la data executării lucrării.
Pentru tânărul artist, provocarea de a recrea cât mai fidel înfățișarea voievodului, la care a lucrat doi ani, a reprezentat o premieră. I-au fost de folos cunoștințele de anatomie și studiile de la Universitatea de Artă, urmate de un masterat la Carrara, în Italia.
A început în 2016, cu o amplă documentare. La baza demersului său au stat măsurătorile antropometrice și fotografiile craniului lui Mihai Viteazul pe care profesorul Francisc J. Rainer, întemeietorul antropologiei din România, le-a făcut în primăvara anului 1920, atunci când a fost invitat la Iași de către Statul Major al Armatei Române, cu misiunea de a studia craniul voievodului Mihai Viteazul.
Măsurătorile antropometrice au fost făcute după metodologia de la acea vreme a antropologiei de școală germană. A fost prima și singura dată când cineva a putut să realizeze un asemenea studiu pe craniul domnitorului.
Expoziție la Palatul Șuțu: reconstrucţia capului lui Mihai Viteazul
Etapa de documentare − în timpul căreia Radu Panait a consultat istorici, antropologi, medici și muzeografi − a fost urmată de crearea structurii metalice a craniului, stabilirea proporțiilor cutiei craniene, fixarea martorilor pentru redarea corectă a musculaturii, modelarea expresiei faciale și a pilozității.
„Finalul reconstrucției a însemnat pigmentarea, poziționarea ochilor artificiali și inserarea părului, fir cu fir. Materialul final din care este realizată lucrarea este un latex ce a permis pigmentarea tenului și, ulterior, inserarea firelor de păr natural.
Ca modificare majoră adusă proiectului inițial, s-au adăugat proteze oculare și veșminte princiare (cucă, caftan și mantie)”, explică sculptorul Radu Panait, în descrierea lucrării ce face parte din expoziția de la Palatul Șuțu.
Citește și » Opera Națională anunță trei spectacole de excepție: „Carmina Burana”, „La Traviata” şi „Tango. Radio & Juliet”