Calea Victoriei și primul semafor din București: strania combinație de om-mecanism

Puțină lume știe că primul semafor din București a fost montat pe Calea Victoriei, cea mai aglomerată arteră a Capitalei interbelice, în anul 1929.

Bucureștiul era recunoscut la nivel european în acel moment drept Micul Paris. Capitala experimenta primul trafic aglomerat cu automobile, așa că autoritățile au decis că trebuie intervenit.

Primul semafor din București, în față la Cercul Militar

Primul semafor din București a fost montat în fața Cercului Militar, acea clădire impozantă ce stă și astăzi vizavi de Hotel Capșa. Acest semafor ar fi fost construit în România și era atârnat deasupra intersecției de pe Calea Victoriei, așa cum sunt în prezent atârnate semafoarele din Statele Unite ale Americii.

Avea doar două culori, roșu și verde. „Acesta era însoțit, dedesubt, la nivelul străzii, de un agent de circulație și de un stâlp cu săgeata STOP, care trebuia întoarsă în funcție de sensul în care traficul era oprit, fiind o stranie combinație de om și mecanismÎncet-încet prezența umană a dispărut, lăsând locul doar semafoarelor electrice, suspendate de liniile de tramvai, mai greu de urmărit de către bucureșteni”, notează viabucuresti.ro.

Următoarele semafoare au fost montate în 1933 pe principalele artere de circulație bucureștene printre care Calea Moșilor colț cu Bdul Carol; Bdul Elisabeta colț cu strada Brezoianu sau Bdul Elisabeta colț cu Bdul Schitu Magureanu, informează shtiu.ro.

Traficul în București în perioada interbelică

Câte mașini erau, totuși, în București, în perioada interbelică? Pe Calea Victoriei numărul maxim de vehicule (1143) s-a înregistrat, în măsurătorile realizate de interbelici, vineri, 24 august 1934, în dreptul Palatului Telefoanelor, între orele 11.30 și 13.30, împărțite astfel:

  • 907 de automobile personale (sau „turisme”, cum apar ele trecute în tabelul din Urbanismul);
  • 79 de autobuze,
  • 20 de camioane,
  • 117 trăsuri,
  • 1 căruță,
  • 7 motociclete
  • 12 biciclete.

Iar în total, în acea zi, între orele 11-13 și 17.30-19.30 au trecut 2069 de vehicule prin dreptul Palatului telefoanelor, informează viabucuresti.ro.

Ce este Foișorul de Foc din București. Când a fost construit

Teatrul Național București și intrarea interesantă de la Hotel Novotel, pe Calea Victoriei

Ce este Foișorul de Foc din București. Când a fost construit

Galeriile Lafayette, primul mall din București

Galeriile Lafayette, primul mall din București. Cum arăta luxul în Micul Paris, promovat de celebrități ca actorii Constantin Tănase sau Lucia Sturdza Bulandra