Astăzi, în ajunul Nașterii Domnului, Filarmonica „George Enescu” prezintă, de la ora 19.00, Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu, o înregistrare a unui concert special din decembrie 2019.
- Oratoriul bizantin de Crăciun va fi transmisă pe canalele online ale instituției.
- Prima audiție a acestei lucrări monumentale a avut loc tot la Ateneul Român, pe 21 decembrie 1947, cu maestrul Constantin Silvestri la pupitru, notează radioromaniacultural.ro.
Oratoriul bizantin de Crăciun de Paul Constantinescu
Conform sursei citate, „Oratoriul bizantin de Crăciun se bazează, în principal, pe Evangheliile după Luca şi Matei dar și pe alte surse de inspirație și religioase. Muzica impresionează profund prin atmosfera arhaică, spirituală, înălțătoare, datorată folosirii melodiilor și armoniilor specifice universului sonor bizantin”.
Această nouă versiune „Naşterea Domnului – Oratoriu bizantin de Crăciun” i-a avut invitați pe soprana Veronica Anuşca, mezzosoprana Antonela Bârnat, tenorul Călin Brătescu și basul Iustinian Zetea.
Va fi un concert vocal-simfonic, în care orchestra și corul filarmonicii George Enescu vor fi sub îndrumarea dirijorului Iosif Ion Prunner.
Unde va putea fi urmărit online Oratoriul bizantin de Crăciun
Concertul va putea fi urmărit pe siteul Filarmonicii (aici), precum și pe rețelele de socializare ale instituției, facebook (aici), respectiv youtube (aici).
În programul de sală al primei audiţii a Oratoriului, din 21 decembrie 1947, compozitorul Paul Constantinescu scria:
„Oratoriul pe care-l reprezint astăzi întregeşte ciclul pe care mi l-am propus asupra momentelor esenţiale ale cultului nostru ortodox, pornind de la splendoarea imnografiei şi muzicii bizantine transfigurate prin simţământul şi tehnica modernă, căutând însă să păstrez nealterat fondul său”.
„Cele trei părţi ale sale: Buna Vestire (ca un prolog), Naşterea şi Magii (până la omorârea pruncilor), împreună cu celălalt oratoriu Patimile Domnului (care, total transformat, va cuprinde şi Învierea) formează un tot numai prin ideea de bază, însă se diferenţiază prin aspectul muzical şi sentimentele pe care le conţin: primul, vesel, senin şi sărbătoresc, ca un imn de slavă, al doilea profund dramatic, încoronat cu apoteoza Învierii. (….) Înveşmântarea muzicală a textului Evangheliei este un recitativ melodic modal, care păstrând prozodia textului încearcă să zugrăvească expresia momentelor, conturând totodată unitatea de stil”
Paul Constantinescu
Citește și:
„Piranesi-Arhitecturi și fantasme” » Expoziție temporară spectaculoasă la MNAR!